Het verlangen naar hoe de Formule 1 ooit was

332
LBTM.nl - Michael Schumacher Ferrari 2004
By Rick Dikeman - Own work, CC BY-SA 3.0

Formule 1 is niet meer wat het ooit geweest is. Het is een sport verstrikt in regeldrift met veel te complexe techniek voor de gemiddelde fan om te kunnen begrijpen. Het argument dat gebruikt wordt voor de complexe hybride motoren is dat de sport altijd vooruitstrevend geweest is op het gebied van technologie, met als doel het gebruik in personenauto’s. Echter, de 12 en 10 cilinders met toerentallen tot wel 20.000 omwentelingen per minuut hebben nooit tot doel gehad in om personenauto’s gebruikt te worden.

Advertentie
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Brandstof

De huidige 6 cilinder verbrandingsmotoren verbruiken tot 30% minder brandstof door een vinding van het Mercedes F1 team. Zij hebben een manier gevonden om met een voorkamer het mengsel van brandstof en zuurstof efficiënter tot ontbranding te brengen. Door deze vinding verbruikt de motor minder brandstof.

Dat betekende ook dat er 30% minder brandstof mee hoefde, in tegenstelling tot de andere teams op dat moment. Dezelfde techniek zou men ook in 8, 10 of 12 cilinder motoren toegepast kunnen hebben, mét behoud van het geluid waar de Formule 1 om bekend stond.

Uitleg van Mercedes F1 over de sterkste en meest efficiënte motor die zij ooit gefabriceerd hebben

Elektrificatie

Formule 1 is motorsport, een sport met verbrandingsmotoren wel te verstaan. Niet een sport van elektromotoren. Daar is de Formule E voor in het leven geroepen. Het geluid is een belangrijk onderdeel van de sport geweest en wordt langzaam de nek om gedraaid doordat fabrikanten de sport gegijzeld houden en in willen zetten op hybride technologie.

De fabrikanten hebben een ander belang bij de sport dan de fans. Hoe ziet de sport er over 10 jaar uit? Wordt de Formule 1 met de Formule E samengesmolten tot 1 kampioenschap met 40 auto’s? Horen we de vogeltjes fluiten wanneer we met zijn allen langs de baan naar een Formule 1 race staan te kijken?

Een korte vergelijking tussen Formule E en Formule 1

Formule 1.1 als subklasse

Formule 1 is naast een ontwikkelingsrace op het gebied van toepasbare techniek ook een stuk vermaak en entertainment. Bezoekers hebben liever langzamere auto’s met herrie dan snelle stille auto’s.

Start een klasse op om die leegte te vullen. Gebruik ‘goedkope’ 10 cilinder motoren met de techniek van vandaag waarmee ze meer dan 30% minder brandstof verbruiken, een minimaal toerental van 18.000rpm en een afbakening van de doorontwikkeling van de motoren om de kosten in bedwang te houden. Bijvoorbeeld uitsluitend optimalisatie van het verbrandingsproces t.b.v. efficiëntie, maar niet voor vermogenswinst.

De Formule 1 heeft een beperkt aantal stoeltjes beschikbaar en veel talentvolle coureurs komen daardoor niet terecht in de Formule 1, of vallen vroegtijdig buiten de boot. Het laatste voorbeeld hier van is Nico Hulkenberg, maar ook Nyck de Vries die buiten de boot valt en noodgedwongen naar de Formule E verkast is na zijn Formule 2 kampioenschap. Niet bepaald een verbetering te noemen als de Formule 1 het einddoel was.

Met een nieuwe klasse kunnen alle rijders die buiten de Formule 1 boot vallen terecht in een klasse waar de fans om vragen. Waar vraag is, is aanbod zou je denken.

Turn up the volume!

Opposed piston engine efficiency

Mercedes AMG Petronas was enkele jaren geleden trots op het feit dat zij een Formule 1 motor met meer dan 50% efficiëntie geproduceerd hadden. Ter vergelijking: een personenauto zet slechts tussen de 30% tot 35% van de brandstof om in energie. Een grote stap voorwaarts waar het Mercedes team en de regelgevende instanties trots op kunnen zijn. Echter, een opposed piston engine heeft een efficiëntie van 55%, nog zonder de verfijnde techniek die gebruikt wordt in een Formule 1 motor.

Waarom wordt er niet gekozen voor het gebruik van dit soort motoren? Goedkoper om te produceren doordat ze minder complex zijn, ze maken het geluid dat de fans willen horen en behalen dezelfde of een hogere efficiëntie dan de huidige Formule 1 motoren. Met de kennis die binnen de Formule 1 teams bekend is zijn deze motoren vast nóg zuiniger te maken. Voordelen: goedkopere motoren, minder elektronica, meer geluid, hogere toeren, lager brandstofverbruik en beter te begrijpen door de gemiddelde Formule 1 fan.

Een uitleg over de werking van opposed piston engines. Een diesel motor in dit voorbeeld.

Meer informatie over opposed piston engines: https://www.greencarcongress.com/2018/01/20180118-achates.html

Beeld en beleving thuis

De beelden die de kijkers thuis gepresenteerd krijgen zijn al jaren hetzelfde, terwijl er meer dan voldoende elementen zijn die het voor de kijker thuis interessanter kunnen maken. Naast een visorcam kun je denken aan interessante camera posities als een pedalcam, diffusorcam of camera’s gericht op de wielophangingen voor of achter.

In de Indycars wordt wél gebruik gemaakt van een visorcam waarmee de kijker op de plek van de coureur zit. Dichterbij kan de kijker niet komen, maar in de Formule 1 zien we het niet en dat is jammer.

Beelden die we graag in de Formule 1 zouden willen zien.

Klimaat en milieu

Natuurlijk hebben de gezagvoerders gezien dat hun sport in de toekomst steeds moeilijker te verkopen zal zijn wanneer ze niets doen aan het imago van de sport. De Grand Prix van Zandvoort wordt als de meest groene Grand Prix ooit bestempeld en heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen om bepaalde partijen over de streep te trekken.

Aan de andere kant heeft de sport altijd gedraaid om herrie, benzine en de geur van verbrand rubber. Het zou zonde zijn wanneer we straks alleen nog met verbrand rubber en fluitende vogels opgescheept zitten.

Wat willen we nog meer zien en horen?

Als toevoeging op F1TV

  • Minder gestabiliseerde onboard beelden. De huidige onboard beelden zijn te steriel
  • Minder ingezoomde beelden voor een betere weergave van de werkelijke snelheid
  • Optie om volume van audio kanalen afzonderlijk te verhogen of verlagen. Dus, commentaar zachter en race geluid harder
  • Meer data weergaves zoals hartslag, G krachten, acceleratie en deceleratie tijden
  • Mogelijkheid tot het beluisteren van teamradios van rijders die met elkaar in gevecht zijn

Als verandering op de sport

  • Herinvoering van tanken zodat de auto’s lichter worden bij de start van de race
  • Lichtere auto’s, de huidige auto’s zijn bijna 150kg zwaarden dan in 2002
  • Minder downforce zodat de coureur weer het verschil kan maken in een bocht
  • Grondeffect vanaf 2021 beperken zodat bochten weer spannend worden
  • Kleinere auto’s zoals tijdens de beginjaren ‘00
  • Stoppen met het sparen van brandstof
  • Stoppen met het sparen van banden
  • Stoppen met het sparen van motoren en versnellingsbakken
  • Meer technische gebreken en uitvalbeurten, de auto’s zijn te betrouwbaar geworden

Vond je dit een leuk artikel? We zijn net online en zouden het leuk vinden als je ons wil volgen op Facebook. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze toekomstige artikelen.