Indrukkende weetjes over de B2 strategische bommenwerper

250
Northrop Grumman B-2 Spirit

Waarom dit indrukwekkende toestel na 30 jaar nog steeds tot 1 van de meest gevreesde gevechtsvliegtuigen ter wereld behoort lees je in dit artikel vol met interessante weetjes.

Advertentie
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Het toestel is ooit ontwikkeld voor het vervoeren van een atoombom ten tijde van de Koude oorlog, die uiteindelijk nooit écht escaleerde. Nadat het einde van de Koude Oorlog zich aandiende waren er slechts 21 toestellen geproduceerd en nam de vraag om meer toestellen te produceren in rap tempo af. Dit had tot gevolg dat de torenhoge ontwikkelingskosten gedeeld moesten worden over slechts deze 21 toestellen. Daardoor bedraagt het prijskaartje dan ook 2,2 miljard dollar per B2 gevechtstoestel.

Een nieuwe rol

Na het ineenstorten van de voormalige Sovjet Unie kregen de vliegtuigen een nieuwe rol toebedeeld, namelijk die van strategisch bommenwerper. Het is actief ingezet tijdens de oorlog in Kosovo in 1999, tijdens de 1e Golfoorlog in Irak, maar ook recenter tijdens oorlogen in Afghanistan en Libië.

Het project was zijn tijd ver vooruit en was bijvoorbeeld onzichtbaar voor vijandelijke radar door speciale verf die radargolven absorbeerde in plaats van terugkaatste. Na elk conflict wordt het toestel gemoderniseerd om eventuele tekortkomingen die tijdens missies zijn ervaren te verbeteren en om het weer te laten voldoen aan de laatste standaarden.

Statistieken

RolStrategische bommenwerper
Kost per stuk 2,2 miljard dollar
Eerste vlucht 17 juli 1989
Bemanning 2
Aantal gebouwd 21
Gewicht leeg 71700 kg
Brandstof gewicht 73710 kg (max)
Startgewicht 170200 kg (max)
Motoren 4× GE F118-GE-100 turbofans
Topsnelheid zeeniveau917 km/h
Topsnelheid boven 12.000m1010 km/h
Vliegbereik 12225 km
Actieradius 9815 km
Dienstplafond 15240 m
Bommen 80×225 kg of 36×338 kg of 16×900 kg JDAM of 16 B61 of B83-kernwapen

44 uur non stop vliegen en bijtanken

De reikwijdte van een volledig bewapend toestel bedraagt slechts 10.000 km, veel minder dan een conventioneel passagiersvliegtuig. Missies naar Afghanistan konden wel 40 tot 50 uur non stop duren en vereisten dan ook het meermaals bijtanken onderweg naar het missiegebied.

Het bijtanken in de lucht duurt 30 tot 40 minuten, waarbij 20.000 liter brandstof overgepompt wordt terwijl het toestel manueel bediend wordt. Gedurende deze periode zijn de piloten continu bezig met het bijsturen en corrigeren van het toestel in de turbulente lucht van het vliegtuig waar zij achter vliegen.

Daar komt nog eens bij dat de 4 motoren van het toestel relatief hoog in de vleugels geplaatst zijn en tevens voor het middelpunt van het toestel. Daarom heeft het de neiging om de neus te laten zakken zodra het toestel afremt. Dit verbetert de karakteristieken van het toestel tijdens normaal gebruik, maar werkt nadelig wanneer er in de lucht getankt moet worden.

Geconcentreerd blijven tijdens missies van deze duur en specifiek tijdens het bijtanken in de lucht is dan ook niet aan iedereen besteed.

Gestolen ontwerpen

Noshir Sheriarji Gowadia stond aan de basis van het ontwerp van de B2 stealth bommenwerper tijdens zijn carriere bij Northrop, de fabrikant van het toestel. Belangrijke zoals de techniek die het toestel beschermd tegen hittezoekende raketten komt van zijn hand. Echter in 2005 werd de beste man gearresteerd op verdenking van espionage. Gowadia werd beschuldigd van het verkopen van geheime informatie aan China en aan personen in Duitsland, Israël en Zwitserland. Op 24 oktober 2011 werd Gowadia schuldig bevonden aan 14 van de 17 aanklachten tegen hem. Het leverde hem een gevangenisstraf op van 32 jaar.