Richt je online verkoop op een niche

254

Veel organisaties richten zich op een zo breed mogelijk publiek als het gaat om het aanprijzen van hun producten. Dit is niet alleen inefficiënt maar brengt ook meer kosten met zich mee. Voor consumenten geldt dat de prijs de laagste drempel is in het keuzeproces als er niets anders is om mee te vergelijken. De prijsconcurrentie aangaan met grote organisaties heeft daarom weinig effect en je richten op een nichemarkt ligt meer voor de hand.

Advertentie
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Domineer in je nichemarkt

In plaats van te focussen op een bepaalde markt kun je in een niche veel duidelijker het verschil maken. Want, waarom zou je de strijd aangaan om de goedkoopste te zijn als je de beste kunt zijn? Waarom jagen op het grote publiek als je de leider kunt zijn bij een kleiner publiek? Hoe unieker en gerichter jouw bedrijf is, hoe lager de concurrentie en hoe minder belangrijk de prijs is.

Dit klinkt heel mooi maar let wel op! In jouw niche mag best wat concurrentie bestaan. Zonder concurrenten is de kans groot dat er geen vraag is in die markt. Als enkele aanbieders zich op een bepaalde niche begeven, dan weet je in ieder geval dat deze markt converteert. Er zijn tenslotte meerderen die er hun brood in verdienen.

Succesvol zijn in een niche betekent een volledige focus op de doelgroep, de behoeftevervulling en de te voeren producten. Leer je klanten kennen. Weet welke mensen jouw product kopen. Kortom, weet wat je niche is!

Met nichemarketing richt je je op een specifieke doelgroep. Dit noemen we een nichemarkt.
Met nichemarketing richt je je op een specifieke doelgroep. Dit noemen we een nichemarkt.

Ga op zoek naar niche-producten

Maak overzichten van producten die je wilt gaan verkopen, check in welke behoefte je daarmee voorziet en welke doelgroep je daarmee aanspreekt. Deze overzichten vormen de longlist die uiteindelijk worden teruggebracht naar een shortlist.

Nicheproducten kennen een specifieke, gelimiteerde doelgroep die je met je webshop kunt benaderen door je te specialiseren en je te onderscheiden. De doelstelling is om vooral hardlopende producten in je assortiment te hebben en je pas gaat differentiëren en specialiseren als je webshop beter loopt.

Maak een longlist van 30 á 40 producten en voer deze in op een Adwords Keyword Tool om te zien hoe vaak naar dit product gezocht wordt op internet. Producten waar niet of nauwelijks naar wordt gezocht vallen in eerste instantie af. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat er verschillende zoektermen bestaan om op hetzelfde product uit te komen. Hoewel niet elke productnaam zich hiervoor leent kun je met een synoniemenwoordenboek andere benamingen proberen te vinden.

Nadat je een productenlijst hebt opgesteld ga je op internet op zoek naar de producten. Op deze manier krijg je meer zicht op concurrenten en alvast een beeld van een mogelijke doelgroep. De producten die overblijven vormen de shortlist. Zorg dat de shortlist bestaat uit 15 á 20 samenhangende producten en ga hiermee aan de slag. Het assortiment uitbreiden kan altijd later nog.

Online producten verkopen doe je door niche-behoeftes in kaart te brengen. Zo bepaal je je nichemarkt.
Online producten verkopen doe je door niche-behoeftes in kaart te brengen. Zo bepaal je je nichemarkt.

Maak een lijst met niche-behoeftes

Maak een longlist met nichebehoeftes. Hierbij houd je er rekening mee dat consumenten niet altijd specifiek op zoek zijn naar producten maar ook naar oplossingen voor een bepaald probleem.

Bijvoorbeeld: je hebt een webshop waarop je koelkastrubbers aanbiedt. Op internet wordt niet alleen gezocht met de zoekterm ‘koelkastrubber’ maar wellicht ook met de zin ‘mijn koelkastdeur is kapot’.

De longlist van behoeftes bestaat dus niet uit producten maar uit relatief korte, probleem-omschrijvende, zinnen. Ga er op internet mee aan de slag. Je vormt een shortlist door de zinnen die tot niets leiden te verwijderen. De zinnen die overblijven vormen op een later moment je long tail keywords.

Denk goed na over je doelgroep, richt je op een nichemarkt.
Denk goed na over je doelgroep, richt je op een nichemarkt.

Bepaal je doelgroep

Een lijst opstellen van nichedoelgroepen is niet eenvoudig. Om tot een lijst te komen zou je je af kunnen vragen tot welke groep bepaalde mensen behoren of willen behoren. Denk bijvoorbeeld aan de skatescene, festivalbezoekers of mensen die van vintage kleding houden. Ook hobby’s van mensen of de levensfase waarin zij verkeren bakenen groepen in zeker zin af.

Maak een longlist van de gevonden doelgroepen en probeer producten te bedenken die passend zijn voor deze doelgroepen. Voor de ene doelgroep is de markt al behoorlijk verzadigd terwijl voor andere groepen geldt dat dit nog niet of pas gedeeltelijk het geval is. De doelgroepen die overblijven vormen de shortlist. Aan de hand van je shortlist bepaal je je definitieve doelgroep. Hoewel het echte werk nu pas begint, weet je één ding zeker: richt je bij online verkoop op een niche.

Wil je meer lezen over online verkoop, marketing en het bouwen van webshops? Scrol dan eens door onze andere artikelen.