Wat kosten de onderdelen van een Formule 1 auto?

693
Wat kosten de onderdelen van een Formule 1 auto
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Een Formule 1 auto bestaat uit talloze onderdelen die hun tijd ver vooruit zijn. Het is een broedplaats voor innovatie gericht op technieken die toepasbaar dienen te zijn bij de ontwikkeling van personenauto’s. Maar wat kosten de onderdelen van een Formule 1 auto eigenlijk? Onderstaand lees je een opsomming van de meest kostbare onderdelen van een Formule 1 auto.

Advertentie
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Voorvleugel

De voorvleugel van een Formule 1 auto kan wel €165.000 euro kosten. Dit onderdeel is gedurende het seizoen misschien wel het meest in ontwikkeling van de gehele auto. Dit komt doordat de voorvleugel het eerste onderdeel is dat in contact komt met de lucht die over, en om de auto geleid moet worden. Daarom bepaalt dit onderdeel in grote mate de effectiviteit van alle andere aerodynamische onderdelen.

De voorvleugel is breed, fragiel en zit buiten het zicht van de rijder. Voorvleugels sneuvelen dan ook geregeld tijdens een raceweekend. Voor elke gesneuvelde voorvleugel zou je meer dan 7 splinternieuws VW Golfs kunnen kopen met een vanaf prijs van €21.990!

Voorvleugel RB15 © Getty Images/Red Bull Contentpool

Versnellingsbak

De versnellingsbak van een F1 auto is als een Zwitsers uurwerk, een heleboel tandwielen op een zo klein mogelijke ruimte. In tegenstelling tot de motoren ontwikkelen de meeste teams hun transmissie in eigen huis. De kosten voor de set tandwielen liggen zo rond de €830.000 euro.

Leuk weetje:

Waarbij men in een personenauto van de ene naar de andere versnelling schakelt, met een korte onderbreking van de aandrijving tijdens het koppelen, schakelt een F1 auto de volgende versnelling al in voordat de huidige ontkoppeld is. Zodra de volgende versnelling ingeschakeld is, wordt de huidige versnelling ontkoppeld. Op deze manier is er geen onderbreking van de aandrijving bij het wisselen van versnellingen. Dit is mogelijk doordat beide versnellingen slechts een fractie van een seconde tegelijk ingeschakeld zijn. Wanneer hier echter iets fout gaat, is de schade niet te overzien.

Stuur

Het stuurwiel is speciaal op maakt gemaakt voor elke rijder. Zo kan het zijn dat twee rijders uit één team de knoppen en hendels op hele andere plekken hebben zitten. Kosten: tot wel €55.000 euro.

Formule 1-stuurwielen zijn enorm complexe onderdelen, maar wat doen de verschillende functies, knoppen en schakelaars? Valtteri Bottas en Evan Short leggen alles uit.

De monocoque / chassis

De monocoque is de overlevings-cel van de rijder. Aan de achterzijde zit de motor bevestigd. Alle onderdelen van de auto zitten hier aan vast, en bij een ongeval breekt alles hier ook weer vanaf om de energie te absorberen. De monocoque wordt voor het seizoen onderworpen aan crash tests alvorens het gebruikt mag worden tijdens testdagen of raceweekenden. De kosten van de monocoque bedragen circa €1.1 miljoen euro.

De monocoque – of chassis – is het centrale deel van de F1-auto. Het is van vitaal belang voor prestaties en veiligheid, zoals Mark Priestley, Formule 1-expert, uitlegt aan CNBC’s Torie Campbell.

Motor

Het kloppend hart van de auto is nog steeds de verbrandingsmotor. Door geavanceerde hybride technieken is de huidige Formule 1 motor een van de meest zuinige en efficiënte motoren ooit ontwikkeld. De 6 cilinder levert in combinatie met de energie-terugwin systemen ruim boven de 1000PK. Circa 850 PK wordt door de verbrandingsmotor geleverd en de rest uit het accupakket.

Waarbij een benzinemotor normaal gesproken een efficiëntie van rond de 30% heeft, haalt een F1 motor meer dan 50% efficiëntie. Dat wil zeggen dat meer dan 50% van de energie uit de brandstof wordt omgezet in energie. Tevens dient een motor minimaal 7 races mee te gaan, waarbij de motor naast efficiënt ook nog eens duurzaam moet zijn. In vergelijking, vroeger weerden er zelfs speciale kwalificatiemotoren ingezet die na slechts enkele ronden gebruik alweer vervangen werden. Al deze technologische ontwikkeling komt met een prijskaartje, de kosten van deze hybride motor bedragen namelijk €3.8 miljoen euro.

De ‘Mercedes-AMG Formula One Power Unit’ heeft een conversie-efficiëntie van meer dan 50% behaald. Met andere woorden, de motor produceert nu meer vermogen dan dat het aan energie verspilt, een bijzondere mijlpaal voor een hybride motor, laat staan ​​voor een racemotor.

Remmen

Om voor elke bocht binnen een zo kort mogelijke afstand weer af te remmen zijn goede remmen nodig. Van 100 km/u naar stilstand kost slechts 15 meter, waarbij een personenauto hier tegen de 100 meter voor nodig heeft. De remmen zijn niet alleen belangrijk voor performance, maar ook voor de veiligheid van de rijder en mensen langs de baan. Om te voldoen aan de eisen die gesteld worden aan de remmen wordt gebruik gemaakt van composiet met de naam carbon-carbon. Dit omdat er gebruik gemaakt wordt van twee soorten carbon, een koolstof raamwerk en carbonvezels. Het materiaal heeft een hoog wrijvingscoëfficiënt, slijt nauwelijks en werkt optimaal tussen de 400 en 1200 graden. De remmen van een Formule 1 auto kosten rond de €165.000 euro.

Lewis Hamilton ondergaat in 2017 op het circuit van Albert Park in Australië 6.3G tijdens het aanremmen voor de eerste bocht na start/finish. © screenshot from official F1 Youtube channel

Van 300km/u naar stilstand in minder dan 4 seconden

Achtervleugel

De achtervleugel zorgt er voor dat de achterwielen stevig op de weg gedrukt worden, voor neerwaartse druk in de bochten. Daarnaast drukt de achtervleugel de achterwielen stevig op de weg zodat de wielen niet blokkeren tijdens het afremmen. Op een circuit met veel bochten wordt de vleugel schuiner gekanteld voor meer neerwaartse druk, resulterend in hogere bochtensnelheden maar een lagere topsnelheid. Op circuits met veel rechte stukken wordt de vleugel in uitzonderlijke gevallen vrijwel plat gelegd voor een zo hoog mogelijke topsnelheid. Kosten: €103.000 euro

Achtervleugel RB15 © Getty Images/Red Bull Contentpool

Uitlaat

Dat het mogelijk is om een uitlaat te ontwerpen met een kostenplaatje van €190.000 bewijst de Formule 1. De uitlaat verbindt de uitlaatpoorten van de cilinders met de turbo, en vervolgens naar de buitenlucht. Van de 6 cilinders met bijbehorende uitlaatpijp is elk exact even lang, vandaar de bochten en slingers van de kortste, om even lang te zijn als de meest ver weg staande cilinder. Dit onderdeel wordt tijdens een race wit heet en dient meerdere raceweekenden mee te gaan,

Per 2014 is de Formule 1 overgestapt op zuinigere 6 cilinder hybride motoren. Bovenstaande video was de laatste V8 motor die gebruikt werd tijdens een officieel raceweekend in 2013.

Werkelijke kosten en ontwikkeling

De genoemde bedragen zijn inclusief het R&D werk dat gedaan wordt voor het continu blijven verbeteren van de onderdelen. Een nieuwe motor ontwikkelen, of blijven verbeteren kost ontzettend veel tijd en geld. Echter, wanneer een motor sneuvelt kost het opbouwen van de nieuwe motor uiteraard minder met reeds ontworpen onderdelen.

Bij een team als Mercedes werken wel 1200 mensen aan 2 auto’s die allen betaald krijgen voor hun werk en bijdrage aan de ontwikkeling van de auto. Het is daarom dat een een voorvleugel aan materiaal wellicht slechts €15.000 euro kost om te reproduceren, maar de werkelijke kosten om te komen tot waar die vleugel nu is een veelvoud bedragen.

Vond je dit een leuk artikel? We zijn net online en zouden het leuk vinden als je ons wil volgen op Facebook. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze toekomstige artikelen.